Bella Donna Spacecraft

På Amager står der en kolos af et hotel klods op og ned af Bella Center; Et sted der altid har undret mig. At noget kan være så stort og groft og tavst samtidig. Neutral brutalisme? Man troede ikke det kunne lade sig gøre.

Tilbage til hotellet. Hotellet er ikke tavst, det skriger til himlen. Tvinger dig til at iagttage det fra det meste af København. Se mig! Jeg er ny arkitektur!

Inde i hotellet er ’Bella Donna’ etagen forbeholdt kvinder. De moderne selvstændige, selvbevidste kvinder. Baseret på en undersøgelse blandt kendte danske kvinder er etagen indrettet med de helt rigtige hårprodukter, feminine overflader og former, minibar med smoothies, ekstra stort brusehoved, friske planter og en queen size Hästen seng – i en til lejligheden produceret lyserød version.

I sengen ligger tre unge kvinder, fulde og kolde efter en aften i Sky Bar blandt jakkesætsklædte firmaarrangementer med grå stænk og høflig betjening. En underlig udsigt over en tom parkeringsplads, et tomt Amager og en kulisseagtig newtown, hvor Bjarke Engels monumenterne viser muskler i en tom boksering. Det hele remixet af genskinnet fra Sky Bars grønne lysstofrør i de skrå ruder.

Jeg klynger mig til kvinden ved siden af mig. Vi kan sagtens ligge tre under en queen size dyne. Ægyptisk damask-bomuld mod min hud. København sms’er mig, men det er for langt væk.

At stå op er anderledes. Ekstra stort brusehoved, ekstra store håndklæder og ekstra stor slåbrok får mig til at se komisk lille ud. Jeg har duften er fire forskellige Ole Henriksen produkter siddende i huden.

De høje mosaiske flader trækker blæsten ned om vores ankler, mens vi venter på en lille rød toyota, som henter os på parkeringspladsen foran kolossen. Turbulens. Jeg har det som om, jeg har været på månen og tilbage igen. Det tager 10 minutter at køre til Nørrebro.

En tanke om “Bella Donna Spacecraft

Skriv en kommentar